Mange virksomhedsejere fortæller, at deres kunder er vigtige for dem. Det siger sig selv, for uden kunder er der ingen indtjening – ingen forretning! Alligevel kan det for mange direktører være svært at prioritere høj kundeservice i hverdagen, der også står på forretningsplaner, produktudvikling, KPI’er og regnskaber. Har man oven i hatten en utilfreds kunde i røret, kan det ofte betyde at kundens problem bliver lagt nederst i bunken.
Fokuserer du på de rigtige kunder?
Det tyder derudover også på, at der ofte bliver fokuseret på nye kunder i mange virksomheder. Her vil sælgeren gå langt for at pleje kunderelationen, indtil fisken er i nettet. Men hvad sker der med kunden efterfølgende? Mange bliver nedprioriteret, fordi sælgeren i virksomheden ofte koncentrerer sig for meget om de nye kunder. Det er et problem. For selvom det er fristende at skaffe nye kunder, er der mange der fuldkommen misser vigtigheden i at pleje de nuværende relationer. Og det er en farlig forglemmelse, da man risikerer at skræmme trofaste kunder væk og dermed skabe utilfredshed, dårlig omtale og miste en masse penge på bundlinjen.’
Det er vigtig at fokusere på dine eksisterende kunder. Bare fordi de har købt hos dig før, bør du ikke forsætte til næste kunde uden at se dig tilbage. mersalg til dine kunder er en fantastisk forretning, men det kræver at du formår at pleje kunderelationen. Handlen er ikke færdig, når kunden har trykket køb – den er ongoing, og altid åben! En tryg kunde er trofast, og dem skal virksomheder holde fast i med næb og klør.
5 gode råd for god kundepleje og mersalg til dine kunder
For at pleje dine kunderelationer bedre, er der her 5 gode råd til hvordan du som sælger, eller virksomhedsejer skal bære dig ad. Dette gælder også for mersalg til dine kunder.
- Kunderne vil have at du lytter. Både til deres problem, men helt lavpraktisk betyder det også at du aldrig må afbryde!
- Tal kundens sprog. Det er dig, der vil sælge noget til kunden – indrøm, hvis der er noget du ikke forstår eller går ud over din faglighed.
- Du skal kunne sætte dig i kundens sted. Er de pressede, eller stressede? Det er din opgave at fornemme det og komme i forkøbet. Empati er det gyldne ord.
- Overhold dine deadlines og aftaler med kunden! Ellers ryger tilliden ud med badevandet og du svigter kunden – det må bare ikke ske.
- Du skal kunne jonglere med mange bolde i luften – ellers kommer du til kort overfor kunden.
De overstående 5 punkter, er de vigtigste råd når det gælder om at bygge en sund og langvarig kunderelation op. Hør hvad kunden siger, tal kundens sprog, husk empatien, overhold dine aftaler, og hold tungen lige i munden når det går stærkt. Formår du dette, er du rigtig godt på vej.
Eksisterende kunder er dit levebrød
Eksisterende kunder er dit levebrød, hvad enten du er sælger, servicemedarbejder eller direktør. Hvis du husker på dette, så er der gode chancer for at din virksomhed og arbejdsplads bliver belønnet og forsætter med at blomstre. For husk de fire vigtige ord, som ingen der driver virksomhed kan sno sig udenom: Kunden har altid ret.