Som selskab er der utroligt meget at holde styr på. Det kommer isæt til udtryk, når det kommer til det finansielle ved at drive et selskab. Det er dog fuldstændig afgørende for et selskabs overlevelse, at alt det finansielle er i orden.
Løn skal udregnes og selskabsskatten skal betales. Hvis ikke det sker retmæssigt, er det selskabets skyld, og det er i værste fald dybt ulovligt. Særligt den sidstnævnte, selskabsskatten, er dog ikke altid lige nem at gennemskue, og der gælder en del særlige regler, når man betaler selskabsskat, som man skal være opmærksom på.
Hvad er selskabsskat?
Selskabsskat er i sin natur fuldstændig ligesom den almindelige personskat. Selskabsskat gælder bare selskaber fremfor personer. Nærmere bestemt betales det af det overskud, som et selskab producerer. Skatteraten ved selskabsskat er dog også betragteligt lavere. Pr. 2019 ligger den for eksempel på 22%.
Selskabsskat betales som regel to gange om året, og det betales forud efter selskabets egen vurdering for årets indtægter. Ønsker man at minimere eventuel efterskat, kan man dog som selskab vælge at betale en ekstra gang med forfald 1. februar i året efter.
Hvad skal jeg være opmærksom på?
Som det blev nævnt før, skal man betale selskabsskat af sit overskud. Man skal imidlertid ingenting betale, hvis man får underskud i sit selskab. Hvis du har underskud et år, kan du dog vælge at modregne året efter. Det vil sige, at der først skal plus på kontoen igen, før I kan blive beskattet.
Det er enormt vigtigt at være opmærksom på denne del af lovgivningen, da det kan ende med at være det, som et selskab står og falder med. Lovgivningen har nemlig gjort selskaber betragteligt mere modstandsdygtige over for år med tab.
Derudover er det vigtigt, at du som selskabsejer skelner mellem selskabsskat og udbytteskat. Selskabsskatten betales af jeres overskud, mens udbytteskat udelukkende betales af den del af selskabets overskud, der bliver trukket ud og givet til ejerne af selskabet. Det er lovpligtigt at begge dele betales, og derfor er det afgørende, at man kender til begge to.
Ansæt en revisor
Der er flere andre facetter i det at betale selskabsskat, og hvis man som virksomhedsejer skal sætte sig ind i dem alle, kan man næsten ikke bruge sin tid på andet, hvilket ville være kontraproduktivt. Derfor bør du overveje at ansætte en til lige netop det. En revisor kan være en kæmpe fordel, hvis du gerne vil holde dig på den rigtige side af loven og få regnet alting rigtigt.
Med en ansat revisor, der virkelig har sat sig ind i skattelovgivningen og er god med tal, er det nemlig betragteligt nemmere for et selskab at udregne det kommende års indtægter korrekt, så man ikke får et skattesmæk. Derudover er det også en god mulighed for at kunne udnytte alle gældende muligheder for fradrag. I det store og hele kan en revisor hjælpe dig med at få det meste ud af dit selskab og de penge, du har lagt i det.
Skriv et svar