Om økonomi

Magasin med tips og guides inden for økonomi

  • Forside
  • Forsikring
  • Lån

Skal du være udlejer? Alt du skal vide om vedligeholdelsesplaner

juni 22, 2019 by admin Skriv kommentar

Har du lagt en plan om, at du skal tjene penge på at leje boliger ud? Har du finanserne til at betale for eksempelvis en bygning i en større by med flere lejligheder i samme opgang, så er der virkelig potentiale for, at du kan tjene nogle gode penge på at leje disse boliger ud til andre.

Men du skal selvfølgelig have styr på alle de praktiske ting, før du kan gå i gang med det hele. Hvis du ikke har det, så er der nemlig en rigtig stor sandsynlighed for, at det kommer til at gå dårligt. Der er mange ting, der er vigtige at huske – men en af de vigtigste er at få lavet en vedligeholdelsesplan.

Hvad er en vedligeholdelsesplan?

En vedligeholdelsesplan er det dokument, du får udfærdiget af fagfolk, når du har erhvervet den ejendom, som du vil leje ud. En vedligeholdelsesplan kan indeholde flere elementer. Er den god, så er det dog både en tilstandsrapport og en vurdering af, hvordan ejendommen skal restaureres og optimeres for at kunne holde sig pæn og funktionel.

En tilstandsrapport er en gennemgang af ejendommens nuværende tilstand, med alle de fejl og mangler, der nu måtte være. Vedligeholdelsesplanen er en plan for, hvad du kan gøre for at udbedre disse fejl og gøre boligen endnu mere resistent og velfungerende fremover.

Om prisen på en vedligeholdelsesplan

Man kan aldrig helt på forhånd kende prisen på en vedligeholdelsesplan. Da det kræver en og ofte flere fagpersoner at komme ud og inspicere ejendommen, er det selvfølgelig en udgift. Jo større ejendommen er, jo dyrere bliver det typisk.

Er du i tvivl om hvor meget det kommer til at koste, så kan du kontakte et firma, der tilbyder netop denne service. De kan lave en beregning på forhånd, så de kan komme med et slag på tasken, som du kan gå ud fra.

Tag vedligeholdelsesplanen for gode varer

Når du så har fået udfærdiget en vedligeholdelsesplan, hvad så egentlig? Det er selvfølgelig i bund og grund op til dig at bestemme, om du vil følge de anbefalinger, som planen kommer med. Men er du klog, så gør du det, og du gør det ordentligt.

Det kræver selvfølgelig, at du ansætter dygtige håndværkere til at komme og få styr på din ejendom. Det tager tid, og det koster penge. Men til gengæld vil du i den anden ende kunne tage en højere husleje, og du vil være en bedre udlejer med langt mere tilfredse kunder.

Vær retfærdig

Desværre er der rigtig mange udlejere, der efterhånden har fået et ret dårligt ry. Og det er der en grund til, for mange udlejere behandler ikke deres kunder særlig godt. Her er det desværre pengene, der forblinder.

Du skal selvfølgelig tjene penge på dit projekt, for ellers giver det ingen mening. Men der er stor glæde, ære og gavn i at være behjælpsom og retfærdig over for dine lejere. Det vil også komme dig til gode i længden, hvor kunderne vil strømme til.

Skrevet i: Økonomi & husholdning

Har du brug for en statsautoriseret revisor? Få svaret her

maj 21, 2019 by admin Skriv kommentar

revisor

Bogføring og regnskab er ikke altid det mest ophidsende ved at drive virksomhed, men er samtidig utroligt vigtige at holde styr på. I værste fald kan rod i regnskabet betyde bøder eller i svære tilfælde tvangsopløsning af et selskab.

Der er mange fordele ved at benytte en revisor, og de primære er, at du slipper for at bokse med det selv, og du er sikker på, at det bliver gjort ordentligt.

Men for mange mennesker rejses spørgsmålet så, om hvilken revisor de har brug for. Ved du, om du har brug for en almindelig revisor eller en statsautoriseret revisor til at klare din bogføring? Og er du klar over forskellen? Få svarene på begge dele lige her.

Hvad er forskellen på en almindelig og statsautoriseret revisor?

Når der tales om revisorer, er det typisk to forskellige slags, som omtales:

  • En registreret revisor
  • En statsautoriseret revisor

Begge typer er det, som betegnes som en godkendt revisor, som altså er uddannet i bogføring. Denne betegnelse er relevant, da titlen revisor i sig selv ikke er en beskyttet titel.

Den praktiske forskel mellem en registreret revisor og en statsautoriseret revisor er med årene blevet mindre og er i dag ganske minimal. For eksempel er begge typer underlagt den samme revisorlovgivning, og i størstedelen af deres tid udfører begge slags revisorer lignende typer arbejdsopgaver.

Begge typer revisorer kan hjælpe dig med følgende opgaver:

  • Udarbejdelse af momsopgørelser og momsregnskaber
  • Udarbejdelse af årsregnskaber
  • Revision af regnskabet, hvis dette er nødvendigt
  • Udarbejdelse af din selvangivelse
  • Forhandlinger med Skattestyrelsen
  • Udarbejdelse af budgetter i din virksomhed
  • Møder med pengeinstitutter eller andre finansieringskilder
  • Opstart af elektronisk bogføring

Forskellen på de to titler findes blandt andet i deres uddannelse. En registreret revisor skal ”kun” gennemføre den toårige kandidatuddannelse cand.merc.aud. For at blive statsautoriseret, skal en revisor have mindst tre års erhvervserfaring på et statsautoriseret revisionskontor (hvoraf mindst et år er efter den afsluttede kandidatgrad). Herefter skal personen igennem tre skriftlige revisoreksamener, samt en mundtlig eksamen på Børsen i København. Denne efteruddannelse er godkendt af staten, og deraf kommer den beskyttede titel statsautoriseret revisor.

Har jeg brug for en statsautoriseret revisor?

Langt de fleste virksomheder i Danmark har ikke behov for at få tilknyttet en statsautoriseret revisor, men kan i mange tilfælde klare sig med en registreret revisor.

Dog er der enkelte undtagelser – visse virksomheder skal nemlig benytte en statsautoriseret revisor:

  • Finansielle virksomheder (for eksempel banker og kreditinstitutter).
  • Børsnoterede selskaber: Her gælder typisk et strengere regelsæt, som det kræver stor erfaring og viden for at overholde.
  • Foreninger eller virksomheder, som modtager eller ansøger om støtte fra det offentlige (for eksempel i form af legater fra offentlige fonde til små eller større projekter).

Derudover er der i mange af de større virksomheder i Danmark tradition for at benytte statsautoriserede revisorer, men dette er mere et spørgsmål om smag og behag end lovgivning eller regler.

Inden du beslutter dig for, hvilken type revisor du gerne vil benytte, kan det være en idé at medtænke, at en statsautoriseret revisor typisk har en højere timeløn end en registreret revisor, men til gengæld i nogle tilfælde også har mere erfaring, og leverer højere kvalitet.

Skrevet i: Økonomi & husholdning

Spar penge og bo i en lejebolig

maj 20, 2019 by admin Skriv kommentar

lejeboliger

lejeboliger

Det kan være både rart og nødvendigt at flytte hjemmefra på et tidspunkt. At flytte fra sine forældre og i stedet slå sig ned i sin egen bolig. Det er imidlertid ikke sikkert, at du sådan lige med det samme har råd til at købe den bolig, du gerne vil bo i resten af dit liv.

Derfor kan det være smart, både i et personligt og økonomisk øjemed, at leje sig ind i en bolig de første par år, indtil man har bestemt sig for, hvor man vil bo. Det kan nemlig være betragteligt mere barmhjertigt at bo i en lejebolig i et par år, fremfor at skule låne en masse penge i banken, som man alligevel ikke har mulighed til at betale tilbage med sin indkomst.

Find lejligheder i Vordingborg

Det kan dog være svært at finde den helt rigtige lejebolig eller den perfekte lejlighed. Heldigvis er der rigtig mange måder at søge på, og særligt på internettet er der et væld af forskellige muligheder. I øjeblikket bliver der for eksempel udlejet rigtig mange lejligheder i Vordingborg, ligesom der også er et væld af tilgængelige lejeboliger i Nykøbing F.

I dette tilfælde bliver de lejet ud på Facebook, som faktisk er et af de mest populære steder at udleje og finde både boliger og lejligheder. Her er alle nemlig i forvejen, og det er nemt at linke til en side eller sætte et salgsopslag op. Hvis du begiver dig ud på det vilde boligmarked på Facebook, skal du dog være opmærksom på ikke at blive snydt. Leder du efter lejligheder i Vordingborg eller lejeboliger i Nykøbing F, behøver du dog ikke at være bange for at blive snydt. Disse bliver nemlig udlejet gennem en side, der først dobbelttjekker udlejeren.

Få styr på dette inden du lejer

Det er dog stadig enormt vigtigt at have styr på noget af de økonomiske, samt hvordan en lejekontrakt virker, inden du bare lejer dig ind i en lejlighed i Vordingborg eller en lejebolig i Nykøbing F.

Først og fremmest er det vigtigt, at du er opmærksom på, hvem der udlejer den bolig, du godt kunne tænke dig at bo i. Er den privat ejet, eller udlejes den af en almen boligforening.

Der kan for eksempel være forskel på, hvordan de fastsætter huslejen, hvilket kan være enormt relevant. Hvis du lejer dig ind i en såkaldt almen bolig, der er opfør med støtte fra det offentlige, fastsættes huslejen efter Almenlejeloven. De behøver ikke at tjene penge i boligforeningen, og huslejen bliver derfor ofte fastsat til at dække udgifter.

Omvendt er huslejen på private lejeboliger, såsom mange af de opslåede lejeboliger i Nykøbing F, fastsat efter det lejedes værdi eller er omkostningsbestemt. Generelt har de dog lidt mere frie tøjler.

Udover prisen er det også en god ide at læse op på en lejekontrakt. Det er her huslejen samt krav til boligens stand fremgår, men med en koncentreret læsning, kan du sagtens selv se, om det er en fordelagtig lejekontrakt. Med den viden er du klar til at leje en af dine første lejligheder i Vordingborg eller kigge på lejeboliger i Nykøbing F.

Skrevet i: Økonomi & husholdning

Har du styr på skatten i din virksomhed?

april 15, 2019 by admin Skriv kommentar

Har du styr på skatten i din virksomhed

Som selskab er der utroligt meget at holde styr på. Det kommer isæt til udtryk, når det kommer til det finansielle ved at drive et selskab. Det er dog fuldstændig afgørende for et selskabs overlevelse, at alt det finansielle er i orden.

Løn skal udregnes og selskabsskatten skal betales. Hvis ikke det sker retmæssigt, er det selskabets skyld, og det er i værste fald dybt ulovligt. Særligt den sidstnævnte, selskabsskatten, er dog ikke altid lige nem at gennemskue, og der gælder en del særlige regler, når man betaler selskabsskat, som man skal være opmærksom på.

Hvad er selskabsskat?

Selskabsskat er i sin natur fuldstændig ligesom den almindelige personskat. Selskabsskat gælder bare selskaber fremfor personer. Nærmere bestemt betales det af det overskud, som et selskab producerer. Skatteraten ved selskabsskat er dog også betragteligt lavere. Pr. 2019 ligger den for eksempel på 22%.

Selskabsskat betales som regel to gange om året, og det betales forud efter selskabets egen vurdering for årets indtægter. Ønsker man at minimere eventuel efterskat, kan man dog som selskab vælge at betale en ekstra gang med forfald 1. februar i året efter.

Hvad skal jeg være opmærksom på?

Som det blev nævnt før, skal man betale selskabsskat af sit overskud. Man skal imidlertid ingenting betale, hvis man får underskud i sit selskab. Hvis du har underskud et år, kan du dog vælge at modregne året efter. Det vil sige, at der først skal plus på kontoen igen, før I kan blive beskattet.

Det er enormt vigtigt at være opmærksom på denne del af lovgivningen, da det kan ende med at være det, som et selskab står og falder med. Lovgivningen har nemlig gjort selskaber betragteligt mere modstandsdygtige over for år med tab.

Derudover er det vigtigt, at du som selskabsejer skelner mellem selskabsskat og udbytteskat. Selskabsskatten betales af jeres overskud, mens udbytteskat udelukkende betales af den del af selskabets overskud, der bliver trukket ud og givet til ejerne af selskabet. Det er lovpligtigt at begge dele betales, og derfor er det afgørende, at man kender til begge to.

Ansæt en revisor

Der er flere andre facetter i det at betale selskabsskat, og hvis man som virksomhedsejer skal sætte sig ind i dem alle, kan man næsten ikke bruge sin tid på andet, hvilket ville være kontraproduktivt. Derfor bør du overveje at ansætte en til lige netop det. En revisor kan være en kæmpe fordel, hvis du gerne vil holde dig på den rigtige side af loven og få regnet alting rigtigt.

Med en ansat revisor, der virkelig har sat sig ind i skattelovgivningen og er god med tal, er det nemlig betragteligt nemmere for et selskab at udregne det kommende års indtægter korrekt, så man ikke får et skattesmæk. Derudover er det også en god mulighed for at kunne udnytte alle gældende muligheder for fradrag. I det store og hele kan en revisor hjælpe dig med at få det meste ud af dit selskab og de penge, du har lagt i det.

Skrevet i: Økonomi & husholdning

Hjælp til selvhjælp med at lægge budgetter

april 10, 2019 by admin Skriv kommentar

Hjælp til selvhjælp med at lægge budgetter

Uanset om du agerer som privat eller som selvstændigt erhvervsdrivende, så er det essentielt at have overblik over ens økonomi, så man kan træffe fornuftige valg på baggrund af den økonomiske situation. Nøgleordet i denne ligning er budgetter. Budgetter er den måde, hvorpå du kan forudsige din økonomiske fremtid. Dette skal ikke forveksles med et resultatbudget, som er et budget, der kigger bagud i tiden og konstaterer, hvad pengene er brugt til.

Kig tilbage, og få en fornemmelse af dit forbrug

Når du lægger et budget, så laver du en kvalificeret vurdering af hvor mange penge, du bruger på de enkelte poster. For at kunne få en god fornemmelse af dette, er man naturligvis nødt til at kigge tilbage i sine kontoudtog, så man kan få et overblik over, hvor meget man egentlig bruger på de forskellige ting. Mange har nemlig en forkert i det om, hvor meget de bruger på eksempelvis mad, personlig pleje og fornøjelser, så det er ikke nok at afsætte et beløb, som man mener er rimeligt – det skal være realistisk.

Find skabeloner til budgetter online

Det kan dog være lidt svært at komme i gang med at lægge budgetter, hvis ikke man helt er bekendt med hvilke poster, der skal skrives ind. Her vil det være en stor hjælp at finde nogle skabeloner til budgetter på nettet, hvor de forskellige poster er listet op. Her skal man altså bare sætte de tal ind, som man mener er passende i den respektive kategori.

Hold øje med, og afstem budgettet løbende

Kan man se, at budgettet ikke stemmer overens med forbruget efter noget tid, så bør man gøre sig nogle overvejelser over, om der er tale om et overforbrug i forhold til indtægten, eller om der er blevet afsat et urealistisk lavt beløb. Det er vigtigt at udgifter og indtægter stemmer overens – og helst med en eller anden form for opsparing, så man har en buffer.

Del de årlige udgifter ligeligt ud over alle månederne

Med et budget kommer man ud over problemer med, at man den ene måned har masser af penge mellem hænderne og derfor måske bruger lidt for mange, for i den efterfølgende måned at have mange regninger, så man har for lidt penge på kontoen. Når man har et budget, så fører man altså ikke et beløb fra lønkontoen over til budgetkontoen, som svarer til den aktuelle måneds regninger. Man overfører derimod et fast beløb, som svarer til det årlige gennemsnit af ens månedlige udgifter.

Derved har man det samme rådighedsbeløb hver måned. Dette giver en vis form for ro. Man ved, at der er til alle regningerne, og det er nemmere at afstemme sit forbrug, hvis beløbet til det er det samme i hver måned. Budgetter er derfor et ekstremt vigtigt redskab til at få en stabil økonomi og til at kunne bevare overblikket, så man hele tiden har styr på, hvor meget man har at gøre med – blandt andet til ferie og andre fornøjelser, så man ikke får et overforbrug.

Skrevet i: Økonomi & husholdning

Husk din fortrydelsesret på forbrugslån

april 4, 2019 by admin Skriv kommentar

fortrydelsesret på forbrugslån

Fortrydelsesretten er noget de fleste kender til fra butikkerne og ikke mindst de butikker vi finder på internettet. Her har du som køber ret til at trække dig fra en aftale ved at underrette sælgeren senest 14 dage efter at du har modtaget varen. Du behøver ikke at angive årsagen til at du ikke ønsker at gennemføre handelen, og dette gælder også for forbrugslån.

Hovedreglen er at du altid har ret til at trække dig fra et køb eller en handel, uanset om det gælder en vare eller en finansiel tjeneste.

Der kan jo være mange grunde til at man fortryder en aftale om et forbrugslån. Det kan være at det alligevel ikke passer til din økonomi eller måske du ikke har brug for det. Det er også mulig at bruge sin fortrydelsesret hvis du har fået et bedre tilbud hos en anden bank. Klik her for at læse mere om fordelagtige forbrugslån.

Et par undtagelser

Langt de fleste forbrugslån gives uden at du behøver at stille sikkerhed for lånet, men der er også enkelte undtagelser og her tænker vi på de lån hvor banken har sikret sig pant i fast ejendom. Når et lån er sikret med pant, så gælder ikke fortrydelsesretten og det gælder derfor om at være nøje med at se igennem alle vilkår og betingelser ved denne type lån, samt være 100% sikker før man skriver under.

Ved almindelige forbrugslån har du som nævnt 14 dages fortrydelsesret, og indenfor denne periode kan du trække dig fra aftalen. Når du fik tilsendt papirene på lånet burde du også have modtaget et skema med din fortrydelsesret, og dette skal udfyldes hvis du skulle fortryde. Her fylder du du alle de oplysninger som behøves og sender det til banken. Du er ikke forpligtet til at fortælle hvorfor du fortryder, det eneste som er vigtig er at skemaet udfyldes og sendes inden fristen går ud.

Når lånet er taget i brug

Det hænder jo at man har travlt med at bruge lånet og så fortryder bagefter. Det siger lidt sig selv at lånet må betales tilbage i sin helhed, og du må også betale renter af det beløb du har brugt. Heldigvis gælder fortrydelsesretten stadig og du skal kun betale renter af lånet i den periode du har haft det til rådighed.

Det er kreditaftalelovens § 19 som bestemmer hvor lang du har til at betale lånet tilbage, og her står der at du har 30 dage til at tilbagebetale det beløb, du har modtaget. Læs om dine rettigheder her hvis du ønsker uddybende information om hvordan du bruger din fortrydelsesret.

 

Skrevet i: Økonomi & husholdning

Bruger du mange penge på tøj og sko til dine børn?

marts 30, 2019 by admin Skriv kommentar

Børnetøj

Børnetøj

Børn vokser utroligt hurtigt ud af nyt tøj, og derfor kan det være utroligt frustrerende at blive ved med at købe nyt dyrt tøj og fodtøj hele tiden.
Her kan du få nogle gode råd til, hvordan du kan spare penge på beklædningsgenstande til dine børn uden at gå på kompromis med kvaliteten.

Find det fodtøj, der er perfekt til fødder, der stadig vokser

Børns fødder vokser virkeligt hurtigt i de første mange år af livet, og de flestes fødder er først fuldt udviklet, når de er kommet et stykke ind i teenageårene. Men hvor meget vokser de egentligt? Tommelfingerreglen lyder således:

  • Børn mellem 0 og 2 år – fødderne vokser 2 cm pr. år
  • Børn mellem 2 og 5 år – fødderne vokser 1,5 cm pr. år
  • Børn mellem 6 og 11 år – fødderne vokser 1 cm pr. år

Der skal altså være plads til, at fødderne vokser, og det sætter store krav til fodtøjet. Der findes nemlig skoproducenter, der specialiserer sig i at lave fodtøj, der er perfekt til fødder, der stadig vokser. I produktionen af disse er det et stort fokus på pasform og ergonomi, så skoene er komfortable, selvom foden vokser lidt.
Et af de mærker, der praktiserer dette er Angulus børnesko. Disse sko fremstilles med i tæt sammenarbejde med både læger og fysioterapeuter.
Angulus børnesko findes i mange forskellige modeller og prisklasser, men de har alle kvaliteten tilfælles.

Hvad er det vigtigste for dig – pris eller kvalitet?

Ligesom den ovenstående pointe omkring Angulus børnesko, så vil du her kunne læse om endnu en point, der relaterer sig til komfort. For hvad er egentligt vigtigst – pris eller kvalitet?
Normalvis går man ud fra, at højere pris er lig med højere kvalitet, hvilket derefter er lig med højere komfort. Og det er faktisk meget rigtigt i de fleste tilfælde.
Herudover kan du faktisk ende med at spare penge ved at købe børnesko i høj kvalitet, da du skal købe færre par, da skoene ikke bliver slidt lige så hurtigt. Så måske gør du dig selv en bjørnetjeneste, hvis du altid køber de billige sko til de unge?

Sådan kan du finde kvalitet til billige priser

Der er intet galt med at købe billige sko – især ikke, hvis disse også er af høj kvalitet. Det er nemlig muligt at finde høj kvalitet til lave priser, hvis blot du køber de rigtige steder og på de rette tidspunkter. Men hvad vil det sige? Her får du to gode råd:

  • Køb på mærkedage

Mærkedage og udsalgsperioder er virkeligt populære hos forbrugerne, og det er der god grund til. Her kan du spare hundredvis af kroner på mærkevare produkter.

  • Køb online

Priserne er generelt lavere online, og derfor kan du med fordel shoppe på nettet, hvis du gerne vil finde gode priser.
Disse gode råd gælder for alt slags tøj og fodtøj – fx børnesko fra Angulus. Forhåbentligt kan du nu finde noget rigtigt lækker fodtøj til børnene uden at betale alt for meget for det.

Skrevet i: Økonomi & husholdning

Få styr på dit cash flow i din virksomhed

marts 27, 2019 by admin Skriv kommentar

Vurderingen af timing, beløb og risiko for pengestrømmene er et grundlæggende fundament for regnskabsaflæggelsen. Opdelingen af cash flow indeholder driftsøkonomi, investeringer og finansieringer.

Det er afgørende for den vurdering som lægges på virksomheden likviditet, fleksibilitet og overordnede økonomiske resultater.

Hvad er cash flow?

Det er pengestrømmen for de penge der har gennemløb i firmaet. Betegnelsen beskriver at pengene flyder ind og ud af firmaet. Derfor beskriver cash flow både udbetalinger og indbetalinger. Det bruges for at skabe et overblik over pengenes bevægelse i organisatorisk forstand. Det kan for eksempel være indbetaling fra en varedebitor eller rater på en langvarig gæld. Læs mere her.

Hvorfor er cash flow vigtigt at have styr på?

Cash flow er en meget vigtig post at have styr på i din virksomhed. Grunden til det er så vigtigt, er for at have en forståelse af virksomheden økonomiske niveau. Hvis du kender dit cash flow ved du også om virksomheden er økonomisk sund. Hvis flowet med penge ind i firmaet er større end det der strømmer ud, så er der et positivt cash flow. Hvis cash flowet er positivt har du råd til at betale dine regninger. Med et positivt cash flow indikeres at likviditeten er stigende. Det gør at der er mulighed for at nedskrive gælden, investere i virksomheden, udbetale penge til aktionærer eller betale omkostninger.

Pengene kan også sættes ind til fremtidige finansielle udfordringer. Hvis virksomheden har en god og stærk økonomisk fleksibilitet, kan der drages fordel af gode investeringer. Det er også en stor fordel for virksomheden under økonomiske kriser.

Hvis du modsat har et negativt cash flow kan du ikke betale dine regninger. Det kan være nødvendigt at tilføre flere midler til din virksomhed. Med en opgørelse af pengestrømmen kan det af banker, skat og andre vurderes om virksomheden har stor nok likviditet. Det er nødvendigt for at firmaet kan indfri sine forpligtigelser og udbetale et udbytte. Det kan også lægge til grund for en ekstern finansiering.

Hvis du sørger for at tage cash flow med i regnskabet, er det nemmere at vise et overordnet billede af firmaets flow. Resultatopgørelsen vil have indtægter med, lige meget om de er blevet betalt eller ikke er betalt. Dette vil være synligt i en pengestrøm.

Frit cash flow

For at forstå en virksomheds sande rentabilitet ses på analyser for et frit cash flow. Det er en nyttig måling af de økonomiske resultater. Den frie pengestrøm beskriver hvor stort et beløb firmaet har indtjent, efter at have udtaget investeringsudgifter i f.eks. maskiner og lagerplads. Beløbet er et billede på hvad det står på bundlinjen, efter penge til bibeholdelse eller udvidelse af virksomhederne er taget ud.

Det giver et bedre indblik i nettoindkomsten for firmaet. Med det vises hvilke penge virksomheden har tilbage til at udvikle selskabet eller give til aktionærerne. Det frie cash flow er lig med driftsoverskuddet fra resultatopgørelsen fratrukket ændring af nettoaktiver fra drift. Det er især en vigtig opgørelse for aktionærer fordi det øger aktionærværdien for firmaet.

Skrevet i: Økonomi & husholdning

Sådan får du styr på økonomien

december 31, 2018 by admin Skriv kommentar

Styr på økonomien

Der er mange, der hver måned har svært ved at få deres penge til at række til selv de mest nødvendige udgifter. Og derfor er der også en del, der synes, at deres budget er usammenhængende og næsten umuligt at få styr på. For selvom der bliver lagt planer for økonomien, er det ikke altid, at de planer hænger sammen. Og derfor kan det i nogle tilfælde være en nødvendighed at handle anderledes blandt andet ved at lån penge online.

Når der skal vælges, hvad der skal betales

Når det er ved at være sidst på måneden, er der flere unge som ældre, der oplever, at der skal tages nogle forholdsregler, således pengene kommer til at række blot til de mest nødvendige og essentielle udgifter såsom mad og de regninger, som der er forventede at skulle komme.

Overblikket er faldet bort

Og det er ikke optimalt, for det betyder, at der hver måned er nogle unødvendige bekymringer, som man er nødt til at forholde sig til. Derfor er der mange, der ofte går i seng med uro i maven, som oplever at blive stressede over at tænke på penge og som har svært ved at indrømme, at de har mistet overblikket.

Lån penge online og få styr på økonomien

Heldigvis er der en måde, hvorpå det er let, hurtigt og simpelt at komme ovenpå igen, således at der én gang for alle kommer styr på økonomien. Og selvom det for mange lyder desperat, hvorfor det er udelukket næsten fra starten af – så kan løsningen være at låne penge online.

Tænk på det hele før du låner

Det er i dag lettere end nogensinde at låne penge online, og derfor er det også mere sikkert end nogensinde. Du skal blot sørge for at tage dig nogle forholdsregler i forhold til at have læst alle regler og vilkår grundigt igennem, inden du beslutter dig for en låneudbyder og så sørge for at vælge den rette udbyder både i forhold til lånebeløb, tilbagebetaling og renter. Tag derfor et kig på en online sammenligningstjeneste. En sådan giver dig et hurtigt overblik ved at sammenligne på de mest væsentlige parametre, når det kommer til at låne penge online.

Kom oven vande og få luft

Med de penge, som der lånes, kan du for en stund skabe noget luft i din økonomi, så du kan komme oven vande og starte på en frisk. Du får derfor tid til at finde ud af, hvad du skal gøre fremover og det endda helt uden at være tvunget til at tage en masse hurtige beslutninger, som du måske vil komme til at fortryde i fremtiden.

Stop med at grave nu

Grav derfor ikke dig selv ned i et dybere hul, hvor du må spare mere, bruge mindre og sortere mellem dine regninger og kom sikkert igennem din økonomi ved at låne penge online. Og gør det gerne allerede i dag, så du kan føle friheden.

Skrevet i: Økonomi & husholdning

Hvornår udbetales børnepenge, og hvor meget får du?

november 24, 2018 by admin Skriv kommentar

børnepenge

Selvom fordelene ved at have børn klart opvejer omkostningerne, er det ingen billig fornøjelse at have børn. Især i de tidlige år af dit barns liv kan udgifterne være højere, end man som nybagt forældre måske går og forventer. Det er også en af anledningerne til, at staten udbetaler børne- og ungeydelse. Det er en hjælp til at give forældre og børn det bedst mulige familieliv fra starten, og sikrer børn såvel som forældre mod pludselige økonomiske problemer.

Børnechecken er en skattefri ydelse, som gives til alle forældre som opfylder kravene for at kunne modtage udbetalingerne. Men hvilke krav er der tale om?

Hvilke krav findes der, for at man kan modtage udbetalinger af børnepenge?

Der er en række krav, som man som forældre skal opfylde for at gøre sig berettiget til at modtage børnefamilieydelse. Vær dog opmærksom på at børnepenge siden 2014 har været indkomstafhængig. Disse krav er som følger:

  • Dit barn skal være under 18 år
  • Dit barn opholder sig i Danmark
  • Du bor i Danmark
  • Den person, som har forældremyndigheden over barnet, er fuldt skattepligtig til Danmark
  • Dit barn ikke er på forsørgelse af det offentlige
  • Du har boet eller arbejdet i Danmark i mindst 6 år inden for de sidste 10 år
  • Dit barn må ikke have indgået ægteskab
  • Dit barn må ikke være anbragt udenfor hjemmet

Der er selvfølgelig krav til barnets alder, men der er altså også krav om, at du skal have boet i landet, og at du og dit barn begge bor her, mens checken udbetales. Det er værd at have med i tankerne, når man planlægger sin økonomi. Men såfremt du er berettiget til at modtage børnepenge, hvornår kan du så regne med at få dem udbetalt?

Hvornår får du udbetalt børnepenge?

Det er som regel meget regelmæssigt, hvornår staten udbetaler børnefamilieydelse, og det sker desuden helt automatisk. Der sker typisk ikke mange ændringer i forhold til, hvornår beløbet udbetales, men indimellem forekommer der ændringer. Så vær opmærksom på, at det kan ske, og hold dig informeret herom.

Datoerne for udbetaling af børne- og ungeydelse falder på den 19. eller 20. i de måneder, hvor udbetalingerne sker. Der udbetales oftere børnepenge for unge mellem 15 og 17, hvor der udbetales hvor måned, mens børn fra 0-14 udbetales med 3 måneders mellemrum med første udbetaling i januar.

Hvor meget får man udbetalt?

Børnechecken er som sagt indkomst berettiget. Det vil sige, at din indkomst har en betydning for, hvor meget du vil få udbetalt i børnepenge. Som reglerne ser ud i dag, så bliver børnepengene nedsat, hvis du eller din eventuelle ægtefælle har et topskattegrundlag på mere end 749.000 kr. om året.

Satserne for børn- og ungeydelse er som følger:

  • Barn på 0-2 år: 4.506 kr. per kvartal
  • Barn på 3-6 år: 3.567 kr. per kvartal
  • Barn på 7-14 år: 2.808 kr. per kvartal
  • Ung på 15-17 år: 936 kr. per måned

Skrevet i: Økonomi & husholdning

  • « Forrige side
  • 1
  • 2
  • 3
  • Næste side »

Seneste indlæg

  • Effektiviser din markedsføring med flotte reklamegaver
  • Find den perfekte julegave til dine ansatte
  • Prisen på en rodbehandling
  • Danske virksomheder bruger millioner om året på at fjerne graffiti
  • Køb den rigtige julegave til medarbejderne i firmaet
  • Køb den rigtige julegave til medarbejderne i firmaet
  • Spar penge – Køb årets julegaver i god tid!
  • Vil du blive klogere på kryptovaluta?
  • Spar penge på din nye seng

Søg i arkiv

Kategorier

  • Forsikring
  • Investering
  • Kontor
  • Lån
  • Økonomi & husholdning
  • Sparetips
  • Uncategorized

Copyright © 2025 · Metro Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log ind